zondag 30 november 2008

Ding 23- De evaluatie


23 Dingen is voor mij: een geweldige ontdekkingsreis, een absolute verrijking en een prettige manier om kennis tot mij te nemen! Toen ik met Ding 1 begon voelde ik me erg onzeker. Een weblog? Wat is dat ook alweer? Dagboek bijhouden? Niets voor mij, dacht ik. Gelukkig werd dit vrij snel beter en kreeg ik de smaak te pakken. Het lezen van weblogs van andere cursisten inspireerde me en ik vond het leuk te zien hoe sommigen er helemaal in op gingen. De mooiste plaatjes ter opleuking van het blog kwamen voorbij. Nu ging het daar natuurlijk uiteindelijk niet om, maar ik ben dol op creatieve uitingen.
Welke "dingen" zijn favoriet: ik heb een iGoogle-pagina gemaakt met een aantal RSS feeds , Flickr voor de onvoorstelbare hoeveelheid fotomateriaal, YouTube, Last.FM, online communities. Kantoortoepassingen als Google Docs lijken me prima om in het werk mee aan de slag te gaan, net als wiki's. Ik ga me denk ik nog aanmelden op bepaalde communities, bijvoorbeeld de Bibliotheek 2.0 ning.
Wat deze cursus met me heeft gedaan? Ik voel me beter voorbereid op de toekomst. Ik zie de noodzaak voor de bibliotheek om mee te gaan met de ontwikkelingen, willen we nog klanten behouden. De traditionele lezers zullen wellicht een minderheid vormen en volgende generaties zijn al helemaal opgegroeid in deze informatiemaatschappij. Wil het personeel de klant van de juiste, betrouwbare informatie voorzien, dan zal het goed toegerust moeten zijn voor deze taak. Een cursus als "23 Dingen" helpt daarbij op weg. Daarná is het zaak deze weg te volgen, alert te zijn op afslagen (lees: nieuwe kansen, ontwikkelingen), soms links- of rechtsaf slaan als het iets nieuws oplevert, maar vooral koers houden, zorgen dat je op de weg blijft en vooral: het einddoel bereiken!
Hiermee ben ik terug bij mijn eigen einddoel: het slot van de cursus. Voorlopig althans: we gaan vanzelfsprekend gewoon dóór!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd met het bereiken van de finisch!
Je hebt een enorme eindspurt ingezet en het zal je niet verbazen dat ik niet weet wat ik zie want de laatste keer dat ik je sprak moest je nog 2 dingen en dat is een paar uur geleden...............

nikkie's blog zei

GOED ZEG!!! ook al klaar met 23 Dingen... En dat ook nog net gered voor je JUBILEUM... hahhahahha... nou kom wel een taartje eten dinsdag...

FGJ zei

Hallo, wat een eindsprint! Goed van jou hoor en oprechte gelukwensen. Sint Nicolaas reed me afgelopen weekend in de wielen, dus kwam er niks van welk ander ding dan ook (en ik heb nog lekker naar de nachtuitzending van Paul de Leeuw zitten kijken, nou ja, wel opgenomen, dus overdag..)
Tot donderdag, ijs en weder dienende. Leuk!

Jan te Bokkel zei

Hartelijk gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep! Met een geweldige eindspurt heb je mij en andere verrast.
Het was elke keer een feest om je verhalen te lezen. Je denkt goed over dingen na en brengt je mening op een heldere, prettige manier.
Er zit heel veel muziek in!

Anoniem zei

Geweldig dat je het gehaald hebt! En het is waar, tegen de tijd dat je het twintigste ding nadert wil het het "af" hebben. En het is gelukt!! Gefeliciteerd!