zondag 30 november 2008

Ding 21- Aquabrowser/My discoveries

In onze bibliotheek werken we al enige tijd met de Aquabrowser. Een woordweb kan je inderdaad op andere suggesties brengen. Voor goedlezende klanten is het denk ik een verrijking maar voor mensen met leesmoeilijkheden als bijvoorbeeld dyslexie lijkt het me één grote brij van woorden. Ik vind dit wel een aandachtspunt. Hierbij denk ik ook aan onze inspanning om laaggeletterdheid terug te dringen. Zo'n 10 jaar geleden was ik op excursie naar OB Eindhoven. Toenmalig directeur Henk Das hield een bevlogen verhaal over hun catalogus en de mogelijkheid van associatief zoeken. Dat is me sindsdien altijd bijgebleven en nu blijkt maar weer eens dat Eindhoven qua technologie en vernieuwing zijn tijd ver vooruit was. My Discoveries is een leuke aanvullende functionaliteit. Ik heb ook rondgekeken bij de Ann Arbor Library en de mogelijkheid van de card catalogue images. Leuk, maar ik zou zelf niet zoveel behoefte hebben aan deze mogelijkheid. Er zijn namelijk zóveel plekken waar je tegenwoordig je mening kunt geven! Wat me verder aan Ann Arbor opviel was de mogelijkheid om foto's over de stad te plaatsen; een soort Flickr-dienst van de bibliotheek. Prachtige historische foto's heb ik daar gezien.
In het LOC-gebouw waar onze bibliotheek is gevestigd, is een kunstproject met dit principe. Alle gebruikers van het gebouw kunnen foto's oploaden (zie www.locfoto.nl) en zien hun foto op een groot scherm bij de hoofdingang van het gebouw terug. Medeblogger Boboma maakt hier regelmatig enthousiast gebruik van.

1 opmerking:

Jan te Bokkel zei

Wel ondernemen, wel uitproberen, maar garanties dat het iets goeds is en dat er gebruik van gemaakt zal worden, is er niet. Het blijft een lastige uitdaging.