zondag 26 oktober 2008

ding 9- posting over Web 2.0

Web 2.0 : tot voor kort iets waarvan ik dacht "dat komt nog wel", maar ik ben blij dat ik alles aan het ontdekken ben! RSS, Hyves, Wiki's, allemaal termen die veelvuldig voorbij kwamen en uit een andere wereld leken te komen. Maar die andere wereld blijkt toch echt déze wereld te zijn. Ik had altijd mijn twijfels bij het feit dat alles met iedereen gedeeld moest worden. Zelf heb ik die behoefte nu eenmaal niet. Gaandeweg deze cursus moet ik deze mening een beetje bijstellen. Het is wel degelijk handig om kennis en ervaring uit te wisselen. Als je hiervoor eenmaal een geschikt podium op het web gevonden hebt tenminste. Want de mogelijkheden lijken eindeloos. Dat is zowel een voor- als een nadeel. Wat de bibliotheek betreft maakt collega Jan al volop gebruik van Web 2.0 toepassingen bij onze eigen website. Het lijkt mij leuk wanneer het interactie oplevert met onze klanten. Misschien moeten we als bibliotheek ook een cursus als 23 dingen voor onze klanten gaan ontwikkelen? Of informatieve bijeenkomsten? Hier zie ik wel mogelijkheden. Voor de jeugd en met name de jongeren van tegenwoordig moet de bibliotheek natuurlijk niet achter blijven bij alle ontwikkelingen. Gelukkig begrijp ik nu steeds meer van ze wanneer ik ze bezig zie in onze bibliotheek achter de internetpc's. Daar wordt samen een game gespeeld (met soms luidkeels commentaar), gekletst op MSN etc.
De creatieve toepassingen met bijvoorbeeld foto's bewerken zijn ook handig voor de bibliotheek. Ik denk dan aan PR-toepassingen als flyers, affiches, folders.
Voor het inlichtingenwerk vind ik Google Maps trouwens ook een toegevoegde waarde. Thuis gebruik ik het ook veel. Verder denk ik dat ik privé niet veel met een weblog, hyves e.d zal doen. Ik ben iemand die het liefst rechtstreeks persoonlijk contact met anderen heeft. Ik hou ook niet zo van telefoneren en zoek mensen liever op. Je begrijpt het al: ik ben ook zo iemand die z'n mobiele telefoon niet altijd aan heeft!

1 opmerking:

Jan te Bokkel zei

Mooi hoe je de ontwikkelingen in je denken schetst.
Er wordt al wel gewerkt aan een cursus 23 dingen voor onze klanten, richting scholen.

De interactie is nog niet van een hoog niveau. Maar dat kunnen we vast nog wel meer opzoeken.